Mondverzorging

Mondverzorging is maatwerk

De middelen die gekozen worden om de mond schoon te houden, moeten afgestemd zijn op de situatie in de mond. De affiniteit met de gekozen middelen is belangrijk. Hoe groter de affiniteit, des te groter de kans op succes.

Het is belangrijk individueel te bepalen wat de beste verzorging is voor een mond.

Vraag uw Mondhygiënist om persoonlijk advies!

5 Tips voor een goede mondverzorging

1. Poets twee keer per dag, minimaal vier minuten
    Vaak wordt er te snel, te weinig of niet goed gepoetst. De gouden regel is twee keer per dag, vier minuten lang tandenpoetsen. In die vier minuten heeft u voldoende tijd om alle tanden en kiezen goed schoon te maken. Tevens doet de fluoride in tandpasta pas na enige tijd zijn werk.
  2. Poets uw tong en tandvlees ook
    Wanneer u uw tanden gepoetst heeft, is het verstandig om ook de tong zachtjes met de tandenborstel of tongschraper te reinigen. Ook daar blijven net zoals op uw tanden, bacteriën zitten. De bacteriën die achterblijven op tong , veroorzaken een slechte adem.
  3. Poets elektrisch
    Uit onderzoek is gebleken dat een elektrische tandenborstel effectiever is dan een handtandenborstel. Met een gewone tandenborstel blijft er gemakkelijk tandplak op en tussen de tanden en kiezen achter. Op een goede manier poetsen met een elektrische tandenborstel zorgt ervoor dat er meer tandplak verdwijnt en dat tandvleesontsteking minder kans krijgt. Naast het type tandenborstel is de manier van poetsen erg belangrijk voor een goede mondhygiëne. Klik hier voor een poets-instructie.
  4. Gebruik tandpasta met fluoride
    Fluoride in tandpasta maakt uw tanden en kiezen minder kwetsbaar voor zuuraanvallen van bacteriën.
    Als u klaar bent met uw tanden poetsen, adviseren we u uw tanden niet teveel te spoelen met water. Zo verwijdert u de fluoride niet volledig, waardoor deze zijn werk kan blijven doen. Eén keer even kort spoelen of een slokje water na het tandenpoetsen is al voldoende. Lees hier meer over fluoride.
  5. Maak gebruik van flossdraad, stokers en ragers
    Ondanks het goed poetsen van uw tanden, kunnen er tussen uw tanden en kiezen nog bacteriën blijven zitten. Dit komt omdat u met een tandenborstel moeilijk bij de kleine ruimtes tussen uw tanden en kiezen kunt komen. Hierdoor ontstaan vaak gaatjes en tandvleesproblemen tussen de tanden en de kiezen in. Gebruik eenmaal per dag flosdraad als de tussenruimte tussen uw tanden en kiezen zeer smal is. Bij grotere tussenruimten gebruikt u een tandenstoker. Is de stoker te groot, dan is het beter om ragers te gebruiken. Lees hier meer informatie over de verschillende hulpmiddelen.

Bezoek geregeld een mondhygiënist

Een goede mondhygiëne is belangrijk en voorkomt schade aan uw gebit. Ga daarom geregeld naar een mondhygiënist(e).

Zo voorkomt u bovengenoemde problemen, of erger. Ons advies is om al zo jong mogelijk naar een mondhygiënist(e) te gaan. Dan behoudt u een mooi gebit.

De mondhygiënist(e) helpt u bij de volgende mondproblemen:

• Bloedend of teruggetrokken tandvlees
  • Aanslag of tandsteen op uw gebit
  • Cariës (gaatjes) of een slechte adem