20 jaar in vogelvlucht! De ups en downs in 20 jaar praktijkvoering.

Wie zit er achter het bedrijf?

Maya Angoelal wilde 25 jaar geleden mensen helpen in de tandartspraktijk.
Ze is begonnen als tandarts assistente maar kwam er al gauw achter dat ze meer wilde doen voor de klanten in de tandartspraktijk. En dat was zelf klanten (beter) behandelen.
Als assistent maakte ze kennis met de mondzorg en ze zag dat er mensen met hulpvragen kwamen, vaak met pijn of andere klachten. Ze was opgeleid om de klachten te screenen en in te delen.
In die tijd was er sprake van een ‘hiërarchisch mondzorg team’ de tandarts was de baas en de assistent mocht vooral geen mening uiten.
Na haar ervaring in de tandartspraktijk was ze enthousiast geworden omdat ze zag dat er nog veel hulp en begrip nodig was binnen de mondzorg. Ze wilde meer doen en klanten op een betere manier helpen. Ze heeft besloten om de opleiding mondhygiëne te doen in Utrecht. Wat haar vooral aansprak was met name de communicatieve kracht van het vak, uitleggen, informeren en vooral luisteren naar de klacht of wens van de klant.
Tijdens haar studie heeft ze veel leerzame stages gelopen in Nederlands meest gerenommeerde klinieken. Daar heeft ze goed kunnen zien hoe ze de bedrijfsvoering wilde hebben.

Wie zit er achter het bedrijf?

Maya Angoelal wilde 25 jaar geleden mensen helpen in de tandartspraktijk.
Ze is begonnen als tandarts assistente maar kwam er al gauw achter dat ze meer wilde doen voor de klanten in de tandartspraktijk. En dat was zelf klanten (beter) behandelen.
Als assistent maakte ze kennis met de mondzorg en ze zag dat er mensen met hulpvragen kwamen, vaak met pijn of andere klachten. Ze was opgeleid om de klachten te screenen en in te delen.
In die tijd was er sprake van een ‘hiërarchisch mondzorg team’ de tandarts was de baas en de assistent mocht vooral geen mening uiten.
Na haar ervaring in de tandartspraktijk was ze enthousiast geworden omdat ze zag dat er nog veel hulp en begrip nodig was binnen de mondzorg. Ze wilde meer doen en klanten op een betere manier helpen. Ze heeft besloten om de opleiding mondhygiëne te doen in Utrecht. Wat haar vooral aansprak was met name de communicatieve kracht van het vak, uitleggen, informeren en vooral luisteren naar de klacht of wens van de klant.
Tijdens haar studie heeft ze veel leerzame stages gelopen in Nederlands meest gerenommeerde klinieken. Daar heeft ze goed kunnen zien hoe ze de bedrijfsvoering wilde hebben.

Vanaf oktober 2002, vrijwel direct naar haar studie heeft Maya Angoelal haar vrijgevestigde mondhygiënisten praktijk opgericht aan de Ieplaan te Den Haag. Hier huurde ze part-time de praktijk van 2 tandartsen en kreeg door acquisitie te plegen bij de tandartsen uit de regio vele doorverwijzingen van hen.
Het bedrijf is in 5 jaar gegroeid van 0 patiënten naar 900 patiënten en was daarom genoodzaakt te verhuizen naar een grotere locatie.

Ze heeft de 900 patiënten meegenomen naar de tweede locatie en was van 2007 tot 2017 gevestigd op een A-locatie aan de Laan van Meerdervoort 417, hoek Fahrenheitstraat, Den Haag.
Dit was een casco pand, ze heeft deze locatie als modern tandheelkundig centrum ingericht.
Hier is Maya begonnen met 1 stoel en is in 2008 uitgebreid naar 2 behandelstoelen.
Maya was wellicht de eerste tandartsassistente die een tandheelkundig centrum met tandartsen, mondhygiënisten en assistenten heeft opgericht.

Het bedrijf heeft zich daar goed weten te ontwikkelen, mede door de A-locatie kwamen er veel binnenlopende mensen die geen tandarts hadden met problematiek voor de tandarts. Destijds waren de tandartsen in de buurt vol en namen geen patiënten meer aan.
Hierdoor werd Maya genoodzaakt om een tandarts aan te trekken voor haar kliniek. Ze wilde immers de mensen verder helpen en geen ‘nee’ verkopen.
Het aantrekken van een tandarts in een mondhygiëne praktijk was iets wat 20 jaar geleden nog taboe was. De rollen waren toentertijd meestal omgedraaid, de tandarts was de baas en leider, de rest was ondergeschikt. Er was (en is soms nog steeds) sprake van een hiërarchische cultuur binnen de mondzorg.
Desondanks is de praktijk toen uitgebreid met onder andere een tandarts, mondhygiënisten, praktijk manager, praktijkmedewerkers en stagiaires.
Het patiënten bestand groeide van 900 naar meer dan 4000 vaste patiënten, de behandelkamers werden te klein en de stoelen waren vol bezet. Op deze locatie was groei voor een 3e stoel niet mogelijk.

In 2008 is Maya bevallen van haar kind en moest ze het stokje tijdelijk overdragen aan de toen werkzame zzp tandarts en mondhygiënist.
Van 2008 tot 2011 was Maya bezig met moederschap, minder op de werkvloer aanwezig, ging het nog slechter met de praktijkvoering en zijn er klanten weggegaan.
In 2012 kwam Maya weer vaker op de werkvloer en kon het bedrijf zich weer herpakken, mede dankzij de hulp van de andere vaste medewerkers.
Met name de praktijkmanager en mondhygiënist die nu nog steeds in het bedrijf werkzaam zijn.

In 2012 kreeg Maya de kans om een goedkoper pand aan te trekken aan de overkant van de A-locatie. En sindsdien is Maya ingetrokken in het pand aan de Laan van Meerdervoort 420. Dit pand was ook casco en heeft ze ook ingericht tot moderne mondzorg praktijk. Hier behandelde ze haar vaste patiënten en ondertussen gingen de werkzaamheden op de andere locatie aan de overkant door.

Het huurcontract op de A-locatie werd te duur en ze had bij de huurbaas aangegeven de huur van deze locatie aan de laan van Meerdervoort 417 te willen beëindigen. Ze was echter net een maand te laat met opzeggen van het dure huurcontract. Het contract kon niet meer worden afgekocht en Maya moest de volle pond betalen voor de komende 5 jaar.
Hierdoor heeft ze besloten om deze locatie verder te laten lopen met de tandartsen en mondhygiënisten die daar al zaten.
Maya was bijna niet meer op deze locatie aanwezig, de praktijkvoering verslechterde daar en zijn er een hoop klanten weggegaan waardoor het klanten bestand minder werd.
Door de 5 jaar dubbele kosten en verminderde omzetten werd het spannend of de praktijk het financieel zou overleven.
Mede door de vaste medewerkers Lucine, Jessica en Alev en Lindsey hebben we deze periode het hoofd kunnen bieden.

De praktijk is sinds maart 2017 verhuisd naar het statige pand aan de Laan van Meerdervoort 420 met twee mooie ruime behandelkamers.
De huisstijl, bedrijfsnaam, website, bedrijfsnaam is vernieuwd. Wat was dat een verademing voor het team!
Maya heeft de regie weer terug en het bedrijf is op deze locatie weer mooi opgebloeid.
Het bedrijf heeft zich de afgelopen jaren mooi weten te herpakken, ontwikkelen en heeft zich in een compleet nieuw jasje gestoken.
Inmiddels is het bedrijf nog steeds groeiende en ligt de nadruk op behoud van tevreden klanten, transparante, eerlijke mondzorg met veel liefde verlenen.

De eerste klant die werd geholpen door Maya is nog steeds tevreden klant.

Terug naar Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht